Biljettsystemet i Raumos kollektivtrafik är utformat med fokus på användarvänlighet. Huvudmålet vid designen var att säkerställa att systemet är enkelt och intuitivt för både resenärer och förare.
För Gyyt var kravet att utveckla ett identifieringsbaserat biljettsystem med försäljningsställen ombord på fordonen. En annan viktig funktion var en kontaktlös betalningslösning, där betalkort fungerar som biljetter.
Förutom ett nytt och distinkt namn genomgick kollektivtrafiksystemet i Raumo flera reformer. Målet var att avsevärt höja standarden på kollektivtrafiken, och stadsfullmäktige beslutade att erbjuda högsta möjliga servicenivå. Detta gjorde det möjligt att skräddarsy utvecklingsarbetet efter både användarnas och förarnas behov.
"Vi ville genomföra projektet snabbt, vilket skapade en känsla av brådska. Men med Pusatec satte vi snabbt ihop paketet och genomförde utbildningarna," förklarade Paasikivi.
Pusatec fortsätter sitt nära samarbete med staden även efter implementeringen, vilket säkerställer att systemet fungerar optimalt över tid. Utvecklingsarbetet med Gyyt visade sig dessutom vara mycket framgångsrikt när systemet testades i praktiken, och demonstrerar Pusatecs förmåga att leverera pålitliga, flexibla och användarcentrerade lösningar som skapar långsiktigt värde.
